Jeg hedder Anders Colding-Jørgensen

Jeg er adfærdspsykolog og bosiddende tæt på Holmebækskolen. Til hverdag holder jeg foredrag og workshops om digital adfærd for skoler og institutioner og er ved at skrive en bog om digitale vaner, som udkommer på Gyldendal lige om lidt.

Siden foråret 2018 har jeg kørt dette projekt med de store elever på Holmebækskolen. Projektet gik ud på at få eleverne i to udvalgte  klasser til at reflektere over deres egne skærmvaner på en måde som både havde perspektiver og føltes relevant for dem. Vi besluttede derfor at vi ikke ville arbejde direkte med elevernes egne vaner, men i stedet inddrage dem i at udarbejde en skærmpolitik for alle Køge Kommunes skoler.

Det blev til et forløb hvor vi sammen diskuterede emner som:

  • Skal mobilen forbydes helt i skolen?
  • Er en politik nødvendig?
  • Hvordan skal den se ud?
  • Skal den også gælde for lærerne?
  • Hvad gør man med straf/sanktioner?

På de 5 gange jeg har mødtes med eleverne holdt jeg en række oplæg om opmærksomhed, multitasking og hvad skærme gør ved os. Og eleverne har arbejdet i grupper med forskellige spørgsmål. Men vi nåede faktisk også lidt videre omkring med emner som “hvordan opstår online mobning og shitstorme?” og “hvad vil det sige at være en YouTube influencer?” Undervejs fik vi inddraget skolechefen i Køge Kommune, Søren Thorborg samt Dagbladet, som har skrevet om projektet. Det er også vigtigt at fremhæve skoleleder Vinni Christophersen, der var hurtig til at tage mig på ordet, da jeg var forbi til en kop kaffe og vi kom til at tale om projektet. Uden hende, var det ikke blevet til mere end endnu en god idé.

Det er mit håb at lærere i Køge Kommune (og andre der falder over den) vil bruge denne politik for skærme og mobiltelefoner i skolen, som inspiration og udgangspunkt for en snak med deres egne store elever om hvad en rimelig skærmpolitik egentlig er.

Mangler I hjælp til den proces, er I velkomne til at kontakte mig.

Anders Colding-Jørgensen, 61678913

Læs mere om mig her: virkeligheden.dk